Politiet efterforsker sortskrottere

Autoophuggere afhørt af politiets efterforskningsenhed, der vil sætte ind overfor økonomisk kriminalitet omkring skrotbiler.

OPKLARING En række hjemmesider ser autentiske ud men lokker bilejere til at aflevere deres skrotbil til ikke-certificerede ophuggere eller bilopkøbere for overpriser i forhold til statens skrotpræmie på 2200 kroner. Tv-udsendelsen Kontant har tidligere afdækket, hvordan såkaldt sortskrottere sender biler over grænsen med selvdefineret eksportafgift, eller sælger skrotbilerne til især afrikanske lande, hvor de ofte kører videre.

Hidtil har politiet eller myndigheder ikke løst problemet, ifølge autogenbrugsbranchen. Politikommissær Arne Mikkelsen hos Østjylland Politis efterforskningsenhed bekræfter overfor Motor-magasinet, at politiet nu er ved at kortlægge området på baggrund af en anmeldelse.

– Området er ikke bare ligetil og involverer andre myndigheder i problematikken, som vi nu gerne vil løse, siger Arne Mikkelsen. Politikommissæren ønsker ikke at komme yderligere ind på efterforskningen, herunder hvorvidt den omhandler internettet og hjemmesider samt afgiftsproblematik.

Ødelæg fødekæden
Sortskrottere har været en torn i øjet på de godkendte autoophuggere, herunder brancheforeningen Dansk Autogenbrug, i årevis. I Aarhus har indehaver af skrotbil.dk og tre virksomheder i Sabro, Galten og Randers, Finn Skytte, i mange år harceleret over sortskrottere og været i kontakt med toppolitikere, politi og myndigheder om problemet, der lader over 60.000 biler forsvinde ulovligt hver år, heraf næsten 10.000 alene i Aarhus-området. Det belaster de certificerede autogenbrugeres økonomi gevaldigt.

Forleden var han indkaldt til møde med politiets efterforskningsenhed.

– Lovgivningen for miljøindsatsen er ok, men kontrollen mangler. En del af løsningen på problemet vil være at ødelægges sortskrotternes fødekæde på internettet med annoncer via politiets eller myndighedernes kontakt til Google og udbyderen af hjemmesider, DK Hostmaster, siger Finn Skytte. Han har yderligere forslag til ændringer, der kan supplere den digitale skrotningsattest, som træder i kraft fra nytår for at løse problemet.

Bøder og tidsgrænse
– Giv Miljøstyrelsen og kommunerne mulighed for at udstede bøder, som Arbejdstilsynet kan. Kasserede biler ved syn skal kun have en tre måneders periode til genopbygning og ellers afleveres miljørigtigt hos os certificerede autogenbrugere. Desuden skal politiet i højere grad kontrollere de mindre autogransportere med skrotbiler på vejene, siger Finn Skytte. Han mener, at bødestørrelsen for sortskrot bør være minimum 20.000 kroner, og anden gang at inddrage sortskrotternes transportbil.

– Der foregår masser af snyd med eksportsyn uden at se bilerne og -afgifter over grænsen. Hver eksport-skrotbil belaster samfundet med 30-40.000 kroner – det kunne lønne en kontrollør en måned. Lad os få has på sortskrottere, der belaster miljøet og samfundet, ofte via hemmelige taletidskort-mobilnumre, anfører Finn Skytte.